Cresterea copilului

#scoala #educatie #imparte.ro

Abandonul scolar. Cauze, solutii, statistici si obiectivele Uniunii Europene

Obiectivul Uniunii Europene privind problema abandonului scolar este clar si ferm: o rata de abandon scolar in UE sub 10% pana in 2020.


Cum se va intampla asta? Prin facilitarea accesului la educatie de la varste fragede, reducerea numarului de elevi cu performante slabe si a absentelor nemotivate si recuperarea scolara prin programe de tipul “a doua sansa”.


Conform statisticilor, 6 milioane de tineri renunta anual la studii (ceea ce inseamna aproximativ 14% din numarul total de elevi). Pentru acestia, viitorul este sumbru: somaj, saracie sau marginalizare. Tinerii care renunta prematur la studii sunt considerati a fi cei care desi au varstele cuprinse intre 18 si 24 de ani, au terminat cel mult invatamantul gimnazial la data la care abandoneaza scoala.


Pentru atingerea obiectivului unei rate medii de sub 10%, statele membre sunt invitate sa elaboreze politici care sa acopere intreg ciclul educational, eliminand factorii care determina abandonul scolar, rezolvand din timp problemele care apar si oferind o a doua sansa tinerilor care regreta deciziile luate la un moment dat.


Astfel, exista trei directii de actiune:


   1. Prevenirea – imbunatatirea accesului egal la educatie de inalta calitate de la varste fragede. Trebuie introduse masuri menite sa garanteze participarea tuturor copiilor la orele de curs (suportul lingvistic pentru copiii de imigranti de exemplu).
   2. Interventia – indrumari si meditatii pentru elevi, strangerea legaturilor cu parintii, atunci cand apar semne cum ar fi absentele nemotivate si performantele foarte slabe
   3. Compensarea – elevilor care renunta la scoala ar trebuie sa li se ofere ulterior sansa de a obtine calificarile pe care nu le-au obtinut prima data. Scolile de tip “A doua sansa” trebuie sa ofere cursuri pentru grupuri restranse de elevi, precum si metode de predare mai personalizate si mai flexibile comparativ cu scolile obisnuite.


Situatia privind abandonul scolar in Romania


Abandonul scolar este o problema grava, iar prognozele arata ca acest fenomen se va accentua din cauza crizei economice.


In Romania, rata abandonului scolar a crescut cu o treime in ultimii 9 ani.


UNICEF evalueaza in prezent situatia abandonului scolar pentru a evalua judetele cu cele mai mari rate de abandon scolar.


Cresterea ratei de abandon poate fi determinata si de criza economica actuala, iar deocamdata analizele obtinute de UNICEF pe baza sistemului de monitorizare sentinela a impactului crizei economice arata o crestere de 10% a absenteismului scolar.


Prognoza privind impactul crizei economice estimeaza o crestere a populatiei afectata de saracie, lucru care va conduce indubitabil la cresterea fenomenului de abandon scolar.


Daca inainte de 1989 rata abandonului scolar era foarte scazuta, imediat dupa schimbarea regimului si trecerea la democratie s-a constat ca elevii tind tot mai mult sa paraseasca bancile scolii. Ei au fost incurajati si de atitudinea parintilor pentru care “cartea nu mai reprezinta o prioritate”, nici garantia asigurarii unui loc de munca. Mai mult, emigrarea fortei de munca ii afecteaza tot mai tare pe elevi, care fie ca-si urmeaza parintii, fie sunt lasati unor rude sau cunostinte apropiate care se ocupa doar superficial de situatia scolara a copiilor.


Ce se poate face pentru prevenirea abandonului scolar


Printre actiunile ce pot fi intreprinse pentru reducerea ratei de abandon in tara noastra: integrarea elevilor cu risc de renuntare la educatie si mentinerea acestora in sistemul scolar, cresterea responsabilizarii cadrelor didactice, reintegrarea elevilor deja aflati in abandon, monitorizarea starii sistemului pentru prevenirea timpurie a crizelor si identificarea periodica a modificarilor in ceea ce priveste factorii de abandon scolar.


Un alt lucru ce se poate face este cresterea atractivitatii scolii. Iata cateva din actiunile propuse de expertii UNICEF:


    * ativitati extrascolare desfasurate in scoala (actiuni de renovare/infrumusetare /curatire a scolii; concursuri sportive; actiuni/concursuri de creatie artistica; competitii de joc pe computer; etc.) desfasurate in scolile din comunitati cu risc ridicat de abandon, precum si in liceele care atrag elevi din astfel de comunitati.
    * organizarea de intreceri intre echipe de elevi constituite in functie de cartierul de provenienta
    * toate aceste actiuni sau ansambluri de actiuni trebuie sa aiba un caracter periodic, pentru a mentine continuu elementul de atractivitate al scolii si a se constitui intr-un factor de antrenare constanta a atentiei elevilor in activitati legate de spatiul scolar.
    * motivarea pozitiva a participarii poate fi data prin acordare de premii simbolice grupurilor de elevi care sunt mai performante in astfel de actiuni.
    * planificarea actiunilor cu pricina poate fi realizata cu participarea elevilor (dar nu doar a acelor care NU prezinta risc de abandon) si a autoritatilor locale (acestea pot fi prezente in faze cheie ale actiunilor, furnizand motivatii pozitive atat elevilor cat si cadrelor didactice).
    * utilizarea resurselor scolii pentru atragerea elevilor prin activitati de timp liber.


Un alt lucru care se poate face este utilizarea experientiei celor ce au renuntat la scoala pentru a preveni scaderea increderii in educatie.


    * ar putea fi util ca elevi care au renuntat deja prematur la scoala sa intre in contact cu cei aflati in risc de a abandona, povestindu-le care este imaginea lor curenta despre scoala, cum a decurs viata lor post-scolara.
    * fosti elevi ai scolii pot fi atrasi sa isi prezinte istoriile de viata in "mini-conferinte", in care dialogheaza cu actualii elevi.
    * implicarea proactiva a cadrelor didactice in combaterea abandonului
    * scolar si renuntarii timpurii la educatie
    * stimularea administratiilor locale si a ONG-urilor de profil sa implice ca voluntari tinerii elevi de clasa a VIII-a si de liceu proveniti din comunitati cu risc ridicat de abandon in programe de suport pentru batrani si familii aflate in nevoie


Abandonul scolar. Cauze, solutii, statistici si obiectivele Uniunii EuropenePana la urma, care ar fi multitudinea de factori ce ii determina pe copii sa nu mai mearga la scoala?


Cauze din mediul familal: dificultatile materiale, modelul educational oferit de parinti sau de fratii mai mari care sunt poate mai influenti, dezorganizarea familiei care atrage dupa sine dificultati materiale, implicarea in activitati aflate la limita legii, intrarea pe piata muncii. Alte motive ce isi au sursa in cadrul familiei: increderea scazuta in educatie, migratia circulatoarie, problemele intampinate de copii ce parasesc sistemul de invatamant romanesc si apoi se intorc, si nu in ultimul rand etnica.


Factori care apar in comunitati, unii specifici doar anumitor comunitati: mariajul timpuriu si asa zisul “furt de fete” care apar in comunitatile de etnici rromi; aparitia unui copil, lipsa de securitate in anumite zone si altii.

Factori ce apar in mediul scolar: neimplicarea, orientarea scolara si profesionala, repetentia frecventa, integrarea insuficienta in colectivul clasei de elevi, familiaritatea mediului scolar.


Programul "Solutii eficiente pentru prevenirea abandonului scolar"


Centrul Educatia 2000+ si UNICEF au dezvoltat proiectul “Solutii eficiente pentru prevenirea abandonului scolar: costuri si mecanisme”, pentru a oferi un sprijin concret, desi limitat in raport cu necesitatile, pentru consolidarea eforturilor generale de abordare a acestui fenomen.

Citeste articolul pe Imparte.ro - Cum sa donezi inteligent 

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din cresterea-copilului

Sfatul expertului

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro Georgia Deaconu, Maestru Feng Shui: Ce influenta are echinoctiul de toamna asupra noastra

Expertul Acasa.ro Georgia Deaconu, Maestru Feng Shui

Pune o intrebare