Cresterea copilului

#depistare autism #AITA #autism

Autismul, cauzat de expunerea excesiva la tableta, telefon, laptop? Raspunsul psihologului

In fiecare an in luna aprilie, Asociatia AITA organizeaza cursuri gratuite pentru educatorii si invatatorii din Bucuresti, chiar la ei in gradinite, pentru a-i sprijini in demersul lor de a primi, integra si intelege cat mai armonios copiii cu autism. Despre aceste cursuri si despre copiii au autism stam de vorba cu psihologul Daniela Gavankar, presedinte al Asociatiei AITA, specialist in interventia timpurie intensiva la copiii cu autism.

Ce este autismul si cum se manifesta el?

Autismul este o tulburare pervaziva de dezvoltare care cauzeaza persoanei dificultati de socializare, comunicare si limbaj si schimbari comportamentale, astfel incat persoanele cu autism ajung sa proceseze informatia diferit de ceilalti oameni.

Autismul este un spectru larg si poate afecta persoana usor sau sever, incepand din primul an de viata, sau in jurul varstei de 3 ani, cand copilul incepe sa piarda achizitiile dobandite pana atunci.

Toti copiii cu autism prezinta dificultati de comunicare si limbaj, intr-un fel sau altul, exprimate printr-o slaba capacitate de a interactiona sau comunica cu ceilalti: fie nu vorbesc, fie daca vorbesc pot avea dificultati in exprimare sau in intelegerea celor din jur. Dificultatile se regasesc si in limbajul nonverbal - intelegerea si folosirea gesturilor, expresiilor faciale, contactul vizual etc. in plus ei nu pot intra cu usurinta in relatii armonioase nici cu mama si ceilalti din familie, nici cu alti copiii de aceeasi varsta.

Autismul poate fi cauzat de expunerea indelungata a copiilor la tableta, telefon, laptop?

Aceasta intrebare este foarte sensibila si a starnit multe controverse deja. Nu, autismul nu poate fi cauzat de expunerea indelungata la aceste gadgeturi, tulburarea este prezenta de la nastere dar este agravata desigur de absenta interactiunii pe de o parte si pe de alta parte de expunerea indelungata la aceste device-uri.

Copilul uitat cu tableta, nestimulat si care nu are parte de experiente directe de invatare, dezvolta tulburari de limbaj, pana la absenta totala a acestuia, sau prezenta unor cuvinte accidentale, fara scop de comunicare (cifre, culori etc), fara ca nici macar la 3 ani sa nu fie capabil sa vorbeasca in propozitii, sa exprime preferinta, placerea, neplacerea.

Intarzierea in dezvoltarea limbajului duce la intarzieri cognitive, si intarzieri in dezvoltarea abilitatilor sociale, care nu se dezvolta decat in relatii umane directe, afectuoase si pline de provocari pentru copil. Copilul care nu invata cum sa comunice si cum sa exprime ce doreste, va deveni frustrat, furios si temator excesiv in situatii tipice de viata, pe care insa el nu stie sa le gestioneze.

In plus, trebuie sa stim cu totii ca inteligenta este o functie care se dezvolta, si poate fi cu atat mai performanta cu cat este mai antrenata si mai stimulata social si in experiente directe cu o alta persoana! Pe langa dotarea nativa, copilul mic este si foarte interesat de orice joc care i-ar putea stimula capacitatile si care l-ar ajuta sa dezvolte ceea ce a asimilat. Copilul trebuie sa fie invatat sa invete, sa creeze, si sa exploreze.

Cu ce dificultati se confrunta copiii cu autism la intrarea in gradinite? De ce au nevoie educatorii de un training special?

Ca oricare alti copii, copilul vine in gradinita cu temerile si fricile lui, de separare, de necunoscut. In plus, dificultatile lor in aria socializarii si limbajului nu le permit sa-si exprime aceste temeri si atunci pot aparea comportamente puternic neadecvate, adaptarea se face greoi si sunt permanent expusi riscului de a fi exclusi pentru ca educatorii nu stiu cum sa le faciliteze integrarea. Dintre comportamentele care pot ingreuna integrarea copiilor cu autism in gradinita amintesc acum, pe scurt, dificultatile de comunicare si limbaj, lipsa interesului pentru a socializa, dificultatile de contact vizual si atentie, comportamentele neadecvate, stereotipe, toleranta scazuta la frustrare, dificultatile de alimentatie si somn, etc.

Cu ce dificultati se confrunta educatorii, avand in vedere aceste caracteristici ale copiilor cu autism?

Educatorii se confrunta pe de o parte cu dificultatile provocate de copilul cu autism, apoi cu reactiile clasei de copii si pe de alta parte, se confrunta cu ceilalti parinti care uneori, din pacate, se coalizeaza impotriva copilului cu autism. Ei toti au nevoie sa stie sa se adapteze la aceasta situatie, acceptand ce este diferit, ajutand unde este cazul, si fiecare trebuie sa isi gaseasca locul lui in acest sistem care apartine deopotriva fiecaruia dintre cei implicati. Educatorii au nevoie sa stie si sa inteleaga limitele copilului cu autism, dar si resursele lui, sa il stimuleze sa il ajute corect. De multe ori bunele intentii pot sa duca la rezultate negative atunci cand educatorii nu inteleg de ce un copil cu autism se poarta intr-un anume fel si, mai ales, ce este de facut pentru a scadea acel comportament neadecvat.

Ce va motiveaza sa continuati sa oferiti aceste cursuri gratuite in gradinite?

Acest proiect a inceput in urma cu aproape 10 ani. In acest an mergem in 10 gradinite, unde in medie participa si sunt formati, in total, 200 de educatori. Acest lucru inseamna ca, peste 100 de gradinite in 10 ani, si peste 2000 de educatori, sunt mai bine pregatiti sa ii primeasca pe copii. Sigur ca este un proiect consumator de timp si de resurse umane si financiare, insa cineva trebuie sa il faca. Sa il faca bine, si cu consecventa. Toti copiii trebuie sa mearga la gradinita si la scoala, iar acolo sa fie cat mai bine primiti si sprijiniti.

In principiu, cu totii stim ca avem nevoie de mai multa informare si de schimbarea mentalitatii si a atitudinii fata de copiii cu autism. Eu cred ca, daca fiecare si-ar face partea lui de treaba in tot acest proces, lucrurile ar progresa mai rapid si mai frumos si copiii ar avea foarte mult de castigat.

Anul acesta, am fost deja la Gradinita Montessori Kids at work, Gradinita nr. 34, Gradinita Bambi Step by Step, Gradinita 231 si am extins si in luna mai acest proiect pentru ca am avut foarte multe cereri. Ne vom intalni in continuare si cu educatorii din Gradinita nr. 3, Gradinita Ciupercuta si Panseluta, Gardinita 168, Gradinita Montessori Harmony Tree si Dreamland.

Sursa foto:blog.mtel.ba 

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din cresterea-copilului