Copiii cu autism au dificultati in a-si gasi singuri o ocupatie functionala. De cele mai multe ori acestia au dificultati in a se juca cu un partener si nici nu isi iau singuri un joc pe care sa-l joace intr-un mod adecvat, si in timpul in care nu sunt ghidati intr-o activitate, nu-si pot gasi jocuri cu care sa-si ocupe timpul. Pentru a intelege cum se joaca acestia dar si in ce consta sprijinul de care ei au nevoie, am vorbit cu psiholog Daniela Gavankar, presedinta Asociatiei pentru Interventie Terapeutica in Autism ( AITA).

Ce este autismul?

Tulburarea de spectru autist este o tulburare de dezvoltare pervaziva, care afecteaza trei arii majore: comunicarea si limbajul, socializarea si comportamentul. Interventia precoce este unul din factorii importanti in recuperarea copilului. Marea majoritate a specialistilor sustin ca daca un copil incepe terapia de la o varsta cat mai mica, plasticitatea creierului este mai mare, iar schimbarile pot avea loc mai repede. De aceea, interventia timpurie trebuie sa aiba loc inaintea varstei de 5 ani, de preferat sa inceapa in jurul varstei de 2 ani.

Cat dureaza terapia?

Durata terapiei variaza de la un copil la altul, de aceea specialistii nu se pot pronunta exact in legatura cu durata terapiei si cu evolutia viitoare a unui copil diagnosticat cu autism.

”Se estimeaza ca 10% din copiii cu autism pierd diagnosticul in urma interventiei, alti 40% sunt considerati recuperati si pot fi integrati cu succes in gradinite, scoli, practic in societate. Restul de 50% au progrese, mai mari sau mai mici, evidente, iar nivelul lor de independenta creste, insa vor avea nevoie de suport pentru un timp indelungat, uneori toata viata. Desi copiii raman cu anumite simptome: hiperactivitate, deficit de atentie, simptome anxioase sau depresive, comportamente stereotipe ori uneori dificultati de memorare, cei care incep terapia de timpuriu pot ajunge sa fie independenti, si pot merge la gradinita si scoala, si apoi sa aiba o slujba si o viata implinita”, ne-a spus psihologul Daniela Gavankar.

Cum se joaca un copil cu autism atunci cand nu este ocupat cu terapia?

Specialista ne-a explicat si ca jocul independent este un program ABA, special creat pentru a-i ajuta pe copii sa-si organizeze timpul si sa-si gaseasca ocupatii functionale. De asemenea, ea ne-a mai spus si ca pentru a introduce un astfel de program, camera copilului trebuie sa fie foarte bine organizata, iar jocurile sa aiba un loc bine stabilit. Copilul trebuie sa stie de unde sa-si ia un joc si unde sa-l puna la sfarsit”, a completat presedinta AITA.

”Pentru a demara un astfel de program, copilul trebuie sa stie sa se joace cu cateva jucarii sau jocuri, in mod funtional. Nu se face programul cu jocuri noi. Daca se doreste introducerea unui joc nou in acest program, jocul se va lucra inainte pana va deveni independent (in ceea ce priveste constructia jocului, jocul in sine) apoi va intra in program. De asemenea, este important ca jocul sa aiba un numar clar de piese, un inceput si un final clar. Nu se face de exemplu cu o masinuta cu care copilul nu va sti exact cat si cum sa se joace”, a mai adaugat psihologul.

Aceasta ne-a mai spus si ca cele mai potrivite jocuri sunt: incastru, puzzle, sorter – copilul ia jocul, scoate toate piesele, se joaca apoi cu ele, le potriveste la loc pe fiecare, duce jocul la loc si anunta ca a terminat jocul. Sau o carte. Practic copilul isi alege o carte, o pune pe masa, da fiecare pagina, iar la final inchide cartea si o pune la loc pe raft. Tot la exemple de jocuri avem: margele de insirat, sau cuburile de construit. Concret, copilul ia cutia in care se afla un numar de maximum 10-15 margele sau cuburi, le scoate din cutie, se joaca cu ele, le pune apoi la loc in cutie, pune cutia la loc si anunta sfarsitul jocului.

”In tot acest timp, este important ca terapeutul sa se pozitioneze in spatele copilului si sa il ajute numai fizic, fara sa intervina verbal. Numai dupa ce copilul a anuntat sfarsitul jocului, terapeutul il va recompensa. Iar pe masura ce copilul devine independent, terapeutul se indeparteaza de copil, stand tot in spatele lui, ulterior acesta iesind din camera, iar cel mic va ramane singur si se va juca tot singur, dar functional. Este important ca el sa nu se autostimuleze in timpul in care mama sau terapeutul ii cere sa isi gaseasca singur o ocupatie”, a mai spus psihologul Daniela Gavankar.

Despre terapia copiilor cu autism, vor fi oferite informatii valoroase si actuale la IACB (Conferinta Internationala despre Autism, Bucuresti 2017). Conferinta va avea loc la Rin Grand Hotel, in 27-29 octombrie, si se adreseaza deopotriva specialistilor si parintilor in cautare de informatii. Mai multe informatii gasiti pe www.iacb.ro despre lectori, programul conferintei si modalitatea de inscriere.

  •   2017-10-10
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din cresterea-copilului

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, sociolog Elena Carstea: Reguli de calatorie cu animalul de companie

Expertul Acasa.ro, Elena Carstea, sociolog

Pune o intrebare

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, dr Nicoleta Simion: Diabetul si terapia cu insulina la feline

Expertul Acasa.ro, dr Nicoleta Simion, medic veterinar

Pune o intrebare

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii