Cresterea copilului

#vaccinare #alaptare #studiu UNICEF #parinti Romania #educatie copii #jocuri copii

Cum privesc parintii moderni educatia copiilor

Practicile parentale s-au imbunatatit in Romania, dar in ingrijirea, cresterea si educarea copiilor, parintii au inca lacune sau reproduc modele traditionale, rezulta din studiul Unicef "Cunostintele, atitudinile si practicile familiilor si persoanelor care ingrijesc copii cu varsta intre 0-6 ani".


Pedeapsa este considerata de 30,1% dintre parinti un rau necesar, conform raportului.  Mai bine de jumatate dintre persoanele afectate de saracie recunosc ca tipa la copil, daca acesta face o "boacana", iar dintre familiile care nu sunt afectate de saracie 43% ridica vocea la copil.

 

Iata cele mai importante concluzii ale studiului care a inclus 1.420 de parinti si persoane care se ocupa de ingrijirea copiilor:

  • Comparativ cu anul 2006, studiul a evidentiat o crestere a nivelului de cunostinte cu privire la nutritia si alaptarea copiilor. Anumite aspectele referitoare la practicile recomandate si beneficiile alaptarii sunt insa mai slab cunoscute de catre parinti. Astfel, un numar relativ scazut de parinti cunosc perioada recomandata pentru alaptarea exclusiva a copilului. In acest sens, dintre mamele care nu mai alaptau copilul la momentul realizarii studiului, 53.4% au incheiat alaptarea exclusiva inainte de 6 luni, 29.4% au continuat pana la 1 an, iar 17.1% au continuat pana peste un an.
  • O treime dintre parinti nu cunosc scopul vaccinarii si sunt putini parinti care au cunostintele necesare despre vaccinuri pentru a intelege cum functioneaza si de ce administrarea acestora este importanta pentru copii.  Au fost identificati si parinti care considera vaccinurile ineficiente sau periculoase, in special in randul persoanelor din mediul urban si cu un nivel ridicat de educatie.
  • In ceea ce priveste copiii cu dizabilitati, dintre cei 5.6% parinti care afirma ca au copii in aceasta situatie, doar jumatate (2.6%) au obtinut pentru copii o incadrare in grad de handicap, desi o intarziere sau o lipsa a diagnosticarii produce efecte negative asupra dezvoltarii copiilor.
  • Tatii aloca, in general, un timp mai redus jocului cu copiii, ceea ce poate ridica o problema din perspectiva internalizarii unor roluri sociale cheie in formarea echilibrata a identitatii copilului.

Sursa foto: mercatornet.com

  • 87% dintre subiectii afectati de saracie spun ca si-au luat copilul in brate in ziua interviului. Daca ne referim doar la tati, acestia isi iau copiii in brate doar in proportie de 51%. Cu cat creste nivelul de educatie al mamei, creste si importanta acordata nevoii copiilor de a fi in contact fizic cu parintii.
  • Datele prezentate pot indica o cunoastere scazuta a nevoilor de dezvoltare copiilor in perioada timpurie, dar si reproducerea unor modele familiale traditionale, in care contactul fizic cu copiii este limitat. Cu toate ca parintii au o atitudine deschisa asupra educatiei copiilor si au inglobat in valorile lor parentale aspecte care ar trebui sa asigure autonomie si independenta copiilor, acestea sunt inca amestecate cu valori care indica obedienta si conformismul, specifice unei societati traditionaliste.
  • Interactiunile dintre copii in cadrul jocului sunt inca, intr-o masura destul de ridicata, stabilite de parinti, care considera ca este mai bine ca ei sa decida in locul copiilor. A fost observata segregarea pe criterii etnice a interactiunilor pe care copiii le au, practicile discriminatorii devenind mai frecvente o data cu cresterea nivelului de educatie a parintilor, acestia considerand inoportune interactiunile copiilor lor cu copii de alta etnie. Prin urmare, nivelul ridicat de educatie nu este neaparat un indicator pentru acceptarea diversitatii si evitarea discriminarii.
  • 50.3% dintre copiii cu varste intre 0 si 6 ani cuprinsi in studiu participa la o forma de educatie timpurie, majoritatea acestora frecventand gradinita, in timp ce restul sunt inscrisi la crese sau centre de zi. Unii dintre parintii intervievati apreciaza ca educatia timpurie in cadrul institutional ar trebui sa inceapa dupa ce copiii implinesc varsta de 2 ani, trimiterea copiilor la cresa fiind considerata nerelevanta pentru dezvoltarea copilului.
  • In 26,1% dintre familii certurile au loc lunar, de cateva ori pe saptamana sau chiar zilnic. In familiile in care exista o tendinta mai mare ca certurile sa apara cu o frecventa ridicata, probabilitatea ca acestea sa se petreaca in preajma copiilor creste. Potrivit afirmatiilor acestora, certurile dintre parinti se ivesc de obicei din cauza problemelor financiare cu care familia se confrunta.
  • O alta situatie ingrijoratoare este data de faptul ca 20.3% dintre parinti lasa copiii nesupravegheati zilnic pentru o jumatate de ora, 9.5% ii lasa singuri pana la o ora, in timp ce 5.1% si 1.8% ii lasa pe copii intre 1 si 3 ore, respectiv peste 3 ore singuri. Elemente periculoase cu care copiii pot avea contact, recunoscute de respondenti, dar si observate de evaluatori, se refera la suprafetele fierbinti, sursele de curent, obiectele care pot fi inghitite, dar si obiecte ascutite sau obiecte neancorate, cum ar fi piesele de mobilier.

Sursa foto: whosgreenaz.com

  •   2015-04-17
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din cresterea-copilului

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro Georgia Deaconu, Maestru Feng Shui: Ce influenta are echinoctiul de toamna asupra noastra

Expertul Acasa.ro Georgia Deaconu, Maestru Feng Shui

Pune o intrebare

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro Georgia Deaconu, Maestru Feng Shui: Cum alegi data perfecta pentru nunta ta

Expertul Acasa.ro Georgia Deaconu, Maestru Feng Shui

Pune o intrebare

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii