Cresterea copilului

#insomnie #somn #sarcina #gravida

Cum sa ai un somn linistit in perioada sarcinii

Majoritatea mamicilor intampina dificultati in a se odihni dupa ce bebelusul a venit pe lume, insa situatia nu este prea roza nici macar in perioada sarcinii. Este normal sa te simti mai obosita decat de obicei si sa nu iti gasesti pozitia corespunzatoare pentru a te odihni. De aceea, in aceasta perioada, ai nevoie de ingrijiri suplimentare.

De ce nu te poti odihni corespunzator in timpul noptii?

Principala cauza pentru care somnul tau are de suferit este faptul ca fatul se dezvolta, iar tu nu mai poti adopta aceleasi pozitii de somn ca inainte. Daca, de exemplu, obisnuiai sa dormi mereu pe burta sau pe spate, vei intampina probleme in a-ti gasi o pozitie confortabila. De asemenea, iti va fi mai greu sa te muti de pe o parte pe alta, avand in vedere ca nu mai ai aceeasi mobilitate.

Faptul ca trebuie sa urinezi mai des decat inainte te va trezi de mai multe ori pe noapte; cu cat fatul creste, cu atat va apasa mai mult pe vezica urinara , lucru ce te va trimite de multe ori la baie.

Inima ta bate mai tare, iar cu cat inaintezi cu sarcina, cu atat vei intampina dificultati si cu respiratia, fiind nevoita sa faci un efort suplimentar pentru a compesa faptul ca diafragma ta se afla sub presiune. Tuturor acestor probleme li se adauga durerile de picioare sau senzatia de ardere la stomac, ce nu iti da pace.

Unele gravide afirma faptul ca stresul isi pune amprenta asupra acestora: gandul ca ar putea avea probleme cu sarcina sau cu bebelusul le face sa fie mai agitate decat de obicei.

Cum sa gasesti o pozitie corespunzatoare pentru somn

Inca de la inceputul sarcinii, incearca sa te obisnuiesti sa dormi pe o parte. Indoaie usor genunchii si vei descoperi ca aceasta pozitie este cat se poate de confortabila, atat pentru tine, cat si pentru bebelus. Unii doctori chiar recomanda ca gravidele sa doarma pe partea stanga, pentru ca astfel sarcina nu va aplica presiune asupra ficatului, aflat in partea dreapta. De asemenea, aceasta pozitie este benefica pentru circulatia sangelui de la inima catre fetus, uter si rinichi. Cel mai bine ar fi sa iti consulti si medicul, insa pozitia de somn pe una din parti ramane o alternativa.

Daca te ingrijoreaza ca in somn te vei rasuci si vei reveni la pozitia de dormit pe spate, ai putea folosi drept sprijin o perna care sa previna astfel de miscari. In orice caz, disconfortul te va trezi destul de repede si te vei muta la loc pe partea potrivita.

Incearca sa te folosesti de perne pentru a te simti confortabil. Unele femei prefera sa isi pozitioneze o perna intre picioare, simtindu-se astfel mai bine. Alte gravide prefera sa isi aseze la spate mai multe pernute, care le ajuta sa se odihneasca. Pe piata exista si o serie de perne special concepute pentru gravida insa, inainte de a le folosi, ar fi indicat sa iti consulti medicul.

Sfaturi pentru a dormi mai bine
 

  • Renunta la bauturile care contin cofeina, cum ar fi sucurile, cafeaua sau ceaiurile. Incearca mai ales sa nu consumi aceste produse cu cateva ore inainte de a merge la culcare.

 

  • Evita sa mananci o masa copioasa sau sa bei multe lichide inainte de somn. Asta nu inseamna ca nu ar trebui sa te hidratezi si sa te hranesti corespunzator in timpul zilei. Unele gravide prefera sa manance mai mult la micul dejun si la pranz si sa aiba doar o gustare la cina. Daca te simti insa ametita, ai putea tine langa pat un pachet de biscuiti din care sa te mai infrupti din cand in cand.

 

  • Trezeste-te si culca-te la aceleasi ore in fiecare zi.

 

  • Evita exercitiile fizice inainte sa te culci. In schimbul acestora, fa ceva mai relaxant: o baie, o bautura calda , ca de exemplu un pahar cu lapte sau orice altceva fara cofeina.

 

  • Asigura-te ca dieta ta contine suficient calciu, pentru a evita crampele la picioare. Daca tocmai aceasta problema te trezeste din somn, incearca sa impingi puternic talpa piciorului in perete.

 

  • Daca frica nu iti da pace, inscrie-te la un curs pentru gravide. Acolo ti se va oferi raspuns la toate nelinistile tale. De asemenea, incearca sa tii legatura si cu alte femei insarcinate sau care au trecut prin aceasta experienta. Veti impartasi astfel sfaturi si nu vei mai fi atat de stresata.


Ce sa faci cand nu poti dormi


Bineinteles, exista si momente in care orice ai incerca, parca nu reusesti sa adormi. In loc sa numeri orele si sa astepti sa treaca timpul, mai bine ocupa-te de ceva care iti face placere. Citeste o carte, asculta muzica, uita-te la televizor, raspunde la mailuri sau orice altceva care iti este pe plac. In scurt timp vei obosi si vei adormi. Daca este posibil, incearca sa recuperezi somnul pierdut dormind in timpul zilei, in reprize de 30-60 de minute.

  •   2009-12-02
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Dana Spataru

Vezi toate articolele

Articole din cresterea-copilului

Sfatul expertului

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro Georgia Deaconu, Maestru Feng Shui: Culorile care atrag noroc in casa ta

Expertul Acasa.ro Georgia Deaconu, Maestru Feng Shui

Pune o intrebare

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii