In timpul sarcinii, corpul tau va trece printr-o serie de schimbari inevitabile, carora vei fi nevoita sa te adaptezi. Una dintre acestea o reprezinta luarea in greutate. Cu toate ca iti vei dori sa ramai in forma cat mai mult timp, in mod normal, sarcina va mai adauga corpului tau aproximativ 12 kilograme. Dintre acestea, doar o treime va reprezenta bebelusul, placenta si lichidul amniotic.

Iata cateva estimari care iti vor oferi o privire de ansamblu asupra a ceea ce reprezinta kilogramele pe care le vei adauga la greutatea initiala:

 

  • La nastere, bebelusul cantareste aproximativ 3,5 kilograme
  • Placenta are o greutate de 0,7 kilograme
  • Lichidul amniotic are o greutate de 0, 8 kilograme.


Lipsesc insa doua treimi din greutatea in plus. Marirea burticii si bebelusul care incepe sa creasca nu sunt singurele schimbari prin care corpul tau trebuie sa treaca. Celelalte vin insa tot cu un surplus de kilograme. Sanii isi maresc volumul, muschii uterului cresc considerabil, acumulezi grasime pentru a avea suficienta energie pentru a alapta astfel incat in total te "imbogatesti" cu aproximativ 12 kilograme. Aceasta estimare depinde insa de Indicele de Masa Corporala (BMI – Body Mass Index) al fiecarei persoane.

 

Indicele de Masa Corporala iti masoara greutatea in relatie cu inaltimea ta. Este un mod precis de a stabili daca greutatea ta se afla, in timpul sarcinii, intre limitele permise. Asadar, greutatea pe care trebuie sa o castigi in timpul sarcinii va depinde de BMI-ul dinainte de a fi gravida.

Indicele de Masa Corporala este foarte simplu de calculat: se imparte greutatea (masurata in kilograme) la patratul inaltimii (inaltimea masurata in metri). De exemplu, o persoana care are 80 kg si o inaltime de 1,72 metri va calcula Indicele de Masa Corporala astfel:

80/(1,72 x 1,72) = 80/2,96 = 27,02 (aceasta persoana are un indice de masa corporala in valoare de 27,02)

Iata valorile BMI si semnificatia acestora:

  • sub 18,5 - subponderal
  • 18,51 si 24,99 - greutate normala
  • intre 25,00 si 29,99 - supraponderal
  • intre 30,00 si 34,99 - obezitate de gradul 1
  • intre 35,00 si 39,99 - obezitate de gradul 2
  • peste 40 - obezitate de gradul 3 (obezitate morbida)

 

Daca  Indicele de Masa Corporala s-a situat intre limitele normale atunci, pe parcursul sarcinii, ar trebui sa iei in greutate intre 11 si 15 kilograme.

Daca BMI s-a situat sub limitele normale, atunci esti nevoita sa acumulezi intre 12 si 40 de kilograme.

Daca BMI s-a situat peste limitele normale, atunci trebuie sa fii atenta la greutate si sa acumulezi intre 7 si 11 kilograme, iar daca intrai in categoria supraponderalilor, atunci ar trebui sa castigi in greutate intre 5 si 9 kilograme.

In cazul in care esti insarcinata cu gemeni, ar trebui sa adaugi la greutatea nitiala intre 16 si 24 de kilograme, daca ai un BMI situat intre limitele normale, intre 14 si 22 de kilograme daca ai un BMI trecut de valoarea normala si intre 11 si 19 kilograme daca te incadrai in categoria de greutate excesiva.

 

Ce fac daca greutatea nu se incadreaza in limitele normale?

 

Excesul de greutate poate creste riscul aparitiei complicatiilor, atat in timpul sarcinii, cat si la nastere. Nu incerca insa sa tii o dieta, pentru ca il vei priva pe bebelusul tau de elementele nutritive de care are nevoie. Tot ce trebuie sa faci este sa detii controlul asupra a ceea ce mananci. Este adevarat ca acum trebuie sa mananci pentru doua persoane, insa asta nu inseamna sa exagerezi cu dulciurile, grasimile sau alte placeri de care nu te atingeai inainte de a ramane gravida.

Riscurile in ceea ce priveste sanatatea ta, dar si a bebelusului, nu apar doar atunci cand iei prea mult in greutate, ci si cand nu reusesti sa atingi limitele normale, greutatea ta situandu-se sub acestea. Esti predispusa nasterii premature, iar bebelusul tau poate avea nevoie de ingrijiri speciale.

Iata cateva sfaturi care te vor ajuta sa iti mentii greutatea sub control:

 

Este recomandat sa consumi in jur de 2000 de calorii pe zi. Nu ai nevoie de mai mult pana in ultimul trimestru de sarcina, cand va trebui sa adaugi inca 200 de calorii zilnic. Pentru a manca sanatos, consuma urmatoarele produse:

  • Paine, paste, cartofi, orez si cereale pentru carbohidrati
  • Fructe si legume, cel putin 5 portii pe zi
  • Proteine, pe care le poti lua din carne (insa nu ficat), peste sau oua
  • Lactate, precum laptele, iaurtul sau branza. Opteaza pentru variantele light daca greutatea ta depaseste indicele normal.

 

Asa cum procedai inainte de a ramane insarcinata, poti evita in continuare dulciurile bogate in zahar sau bauturile acidulate. Tine minte ca „a manca pentru doi” nu inseamna a-ti scapa alimentatia de sub control. In plus, daca vei lua prea mult in greutate, iti va fi mai greu sa slabesti dupa nastere.

Pentru mai multe informatii in ceea ce priveste alimentatia corecta in timpul sarcinii, citeste articolul Alimente recomandate in perioada sarcinii.


 

  •   2010-03-17
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Dana Spataru

Vezi toate articolele

Articole din cresterea-copilului

Sfatul expertului

Sfatul expertului

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii