Cresterea copilului

#terapii autism #copii autism # Blue autism #ABA autism #autism

Abordarea Blue in autism, mai mult decat ABA

In Romania anului 2004 se vorbea pentru prima oara despre ABA ca abordare terapeutica in cazul copiilor cu autism. ABA a adus multa speranta in Romania in randul parintilor copiilor cu autism fiind inteleasa ca un raspuns la toate problemele unei persoane cu autism. Astazi, la 14 ani de atunci, lucrurile s-au mai domolit, iar ABA a fost asezata acolo unde ii este locul, si este considerata ca fiind una dintre abordari, si nu unica abordare care poate ajuta o persoana cu autism.

In acest context a aparut aceasta abordare BLUE care cuprinde mai multe abordari terapeutice necesare copiilor cu autism. Despre aceasta abordare ne vorbeste psihologul Daniela Gavankar, presedinte al Asociatiei AITA si coordonatorul centrului AITA Creativity, despre autism si recuperarea copiilor cu autism.

1. Spuneti-ne ce este autismul si cum afecteaza viata persoanei si familiei in care traieste?

Autismul este o tulburare pervaziva de dezvoltare care afecteaza comunicarea si limbajul persoanei, relatiile sale si comportamentul general, in sensul aparitiei unor autostimulari, stereotipii, fixatii (in general comportamentul este atipic). O persoana cu autism, inainte sa inceapa o terapie, poate sa nu vorbeasca deloc, sau daca poate vorbi sa nu foloseasca vorbirea cu sens de comunicare ci mai degraba ecolalic (repeta ce aude) si toata vorbirea poate fi afectata de la emiterea sunetelor pana la structura gramaticala. Copilul cu autism nu este interesat de ceea ce ii prezinta parintii lui, nu invata spontan sa se joace cu jucariile, nu invata cu usurinta lucruri de la ei (decat cand vrea si daca vrea) indiferent de eforturile pe care acestia le fac in aceasta privinta, poate avea crize mari de comportament cand i se cere ceva, contactul vizual si in general relatia afectiva este saraca. Familia semnaleaza ca nu se poate intelege cu copilul si nu ii poate gestiona crizele de protest.

2. Asociatia AITA aniverseaza anul acesta 10 ani de la infiintare. Ce ne puteti spune despre rezultatele pe care le-ati obtinut cu copiii in acesti ani?

AITA s-a nascut in 2008 si de atunci oferim servicii de terapie copiilor si suport parintilor. Am avut multi copii care se numesc astazi “recuperati”, si cred ca pana la 47% dintre copiii cu care am lucrat zi de zi au plecat de la noi considerati recuperati. Dar acest efort imens s-a facut trecand printr-o restructurare continua a programului, ajungand astazi sa clarificam acest nou proiect AITA, acela al abordarii BLUE, care inseamna program intensiv, desfasurat in fiecare zi, minim 2 ore, cu obiective bine stabilite in functie de nevoile copiilor. Terapiile abordate imbunatatesc in mod vizibil ariile afectate ale copiilor: limbaj si comunicare, joc si socializare, autonomie si independenta, comportament neadecvat, abilitati academice, senzorialitate, motricitate, atentie, etc.

3. Stim ca sunteti analist comportamental si dvs. si la centru dvs. se lucreaza ABA. Toata lumea vorbeste despre ABA. Spuneti-ne ce se poate face si ce nu se poate obtine cu ajutorul acestei abordari?

Eu, personal, cred foarte mult in aceasta abordare si o aplic cu drag si profesionalism alaturi de alte abordari la fel de importante si de nelipsit din programul de zi de zi al unui copil cu autism. Am studiat ABA la University of North Texas in anii 2008 – 2010 si am simtit la momentul respectiv ca ABA este raspunsul valabil pentru toti copiii cu autism. Dupa 10 ani de atunci, am inteles ca ABA nu face minuni cu oricine si in orice conditii si ca trebuie depuse eforturi conjugate din mai multe parti pentru a ajuta eficient un copil cu autism. ABA este o abordare foarte eficienta atunci cand functia comportamentului este sociala si depinde de cei din jur. Insa nu tot timpul comportamentul poate fi modificat in acest mod, fiind necesare atunci alte abordari. La noi la centru se face ABA si PECS si VB, si logopedie, terapie senzoriala, ocupationala, socializare, kinetoterapie, dezvoltare personala si emotionala, teoria mintii, psihoterapie cognitiv comportamentala, de catre oameni bine pregatiti si care stiu si pot sa ajute eficient si in acord cu resursele copiilor care ne cer ajutorul.

4. De ce BLUE? La ce se refera mai exact aceasta abordare?

BLUE este o abordare complexa care include o multitudine de tehnici si terapii, astfel incat ajutorul primit de catre copil sa fie cat mai complet si sa poata sa-i dezvolte la maxim intregul potential. La AITA copiii vin in fiecare zi, cel putin 2 ore, asta insemnand minim 10 ore pe saptamana. Aceste ore sunt repartizate in functie de nevoile copilului in ore cu specific de logopedie, socializare si generalizare, integrare senzoriala, ABA, pregatire pentru gradinita etc. Insa, fiecare ora, indiferent de specificul ei abordeaza obligatoriu jocul si socializarea, comunicarea si limbajul, modificarea comportamentelor neadecvate, mentinerea si generalizarea comportamentelor dobandite in activitati independente etc. Copiii invata sa se joace, sa comunice si sa se autogospodareasca in functie de abilitatile si de varsta lor, astfel incat comportamentul lor sa capete un sens in viata de zi cu zi. Invata, nu doar abilitati academice necesare la gradinita si scoala, invata si sa se tina de manuta unii cu altii, sa manance impreuna, sa se joace, sa faca curat in camera, sa mearga la magazin sa isi cumpere ce au nevoie, sa isi caute ghiozdanul si sa-si ia lucrurile de care are nevoie, sa-si stranga lucrurile personale cand pleaca acasa.

BLUE este o abordare in care comunicarea cu parintii este esentiala, fiecare copil avand un caiet de comunicare in care parintilor li se spune exact ce fac fac copiii la noi si in ce fel trebuie sa continue acasa. In caiet scriu atat terapeutii, cat si parintii, dificultatile fiind semnalate din ziua in care apar.

ABA este o abordare foarte cautata de catre parintii la inceput de drum, cu copii mici, dar care, pe masura ce copiii cresc, incep sa caute si alte modalitati mai eficiente de interventie, alaturi de abordarea comportamentala.

5. De ce le recomandati parintilor sa aleaga o abordare BLUE si nu un program intensiv doar ABA?

Uneori ABA pur si simplu nu merge, sau nu are rezultatele asteptate, iar atunci trebuie sa fii pregatit sa schimbi. Eu cred ca orice abordare intensiva este eficienta in cazul unui copil cu autism, daca se aplica cu consecventa si are obiective personalizate in functie de nevoile persoanei. De exemplu, cand copilul este puternic desincronizat senzorial, invatarea nu se produce pana nu se regleaza senzorial, iar atunci ABA este absolut ineficienta. Si trebuie sa fii pregatit sa oferi ce are copilul nevoie. In echipa noastra avem terapeuti pregatiti in ABA, logopedie, terapie senzoriala, ocupationala, kinetoterapie, socializare, pentru ca nevoile copiilor se schimba periodic si un singur tip de terapie ar fi foarte potrivit, dar numai intr-un anumit context si timp.

Scopul final al oricarui program de recuperare pentru un copil cu autism este sa-l ajute pe copil sa fie din ce in ce mai putin autist, sa fie adecvat si independent in ceea ce face, sa stie sa se joace, sa comunice, sa se poata integra in grupurile sociale recomandate pentru varsta lui.

Parintii care vor sa afle mai multe despre programele BLUE pot cere informatii la AITA, contact@autism-aita.ro sau tel. 0753055852.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din cresterea-copilului

Sfatul expertului