De ce sa NU le spui copiilor ca oamenii care detin multi bani sunt rai. Interviu cu Roxana Bucur, autoarea cartii de educatie financiara pentru copii "Maruntila si Bancnotila"

Statisticile arata ca Romania se afla pe locul 123 din 143 de tari in ceea ce priveste educatia financiara. Nu este o surpriza pentru nimeni, mai ales ca educatia financiara lipseste din curicula scolara, iar conceptele din sfera financiara sunt ”predate” de parinti in functie de experientele lor.  Ce ar trebui sa le explice parintii copiilor legat de acest subiect am aflat de la Roxana Bucur,  planificator si consultant financiar independent. autoarea cartii de educatie financiara pentru copii “Maruntila si Bancnotila”.

(Rep.:) De ce o carte de educatie financiara pentru copiii mici, de 4-7 ani, varste la care nu au notiuni concrete despre bani?

Roxana Bucur:  Copiii, desi sunt mici, ei ”stiu” multe, insa nu pot verbaliza. La a sti, ma refer la faptul ca inteleg multe concepte, chiar daca sunt ele abstracte, atat timp, cat sunt explicate pe intelesul lor. Ei, spre exemplu observa multe relatii de tip cauza – efect, observa mediul inconjurator, insa nu il pot explica. Percep si inteleg relatiile dintre oameni, simt cand cineva este trist sau bucuros, cand doi oameni sunt in relatii de iubire sau de ura, insa nu pot verbaliza, iar sfera financiara copiii o percep, ei vad ca oamenii dau ceva in schimbul mancarii, vad ca adultii folosesc la magazine niste hartii, iar acele ”hartii” ascund concepte precum valori, principii, si, desi ar fi concepte ”grele”, acestea pot fi explicate pe intelesul lor prin povesti spre exemplu, de aceea o carte de educatie financiara pentru copii.

Mai urmeaza una si pentru copii si mai mici: 2 – 3/4 ani.

Ce stiu copiii la aceste varste despre bani?

Copiii la aceste varste stiu ceea ce parintii le transmit, mai mult sau mai putin direct, verbal. Copiii invata prin imitatie, prin observatie, invatand din ceea ce fac si zic parintii lor. Daca parintii nu respecta banul, si anume cheltuiesc excesiv, aceeasi actiune o va realiza si copillul, adult fiind, in ceea ce priveste banii pe care el ii va castiga. Daca parintele considera ca ”banii sunt rai” si, ca atare, ”oamenii care detin (multi) bani sunt rai”, fara scrupule, el asociaza cu ceva rau si, prin asociatie: el nu vrea sa fie rau, ci bun, astfel nu va avea bani si va face tot posibilul sa nu aiba bani. Va lua decizii nesanatoase financiar, tocmai pentru a respecta ceea ce in subconstient are programat: ”banii sunt rai”, ”oamenii care au bani sunt rai”, ”tu trebuie sa fii bun”, si astfel ”a fi bun” se traduce prin a nu avea bani.

Educatia financiara lipseste din curicula scolara, iar conceptele din sfera financiara sunt ”predate” de parinti in functie de experientele lor. Nu vreau sa blamez educatia din familie, nici pe departe de mine acest gand, insa oamenii invata din experiente, din trecut si ajung la maturitate cu anumite concepte. Am vazut oameni – adulti care nu pot, nu vor sa economiseasca pentru ca au pierdut bani la diferite companii si nu mai au incredere in nimic, ca atare nu mai economisesc, extrapoland astfel experintele lor sau ale familiei. Niste experiente nefericite impartasite pot schimba drastic o conceptie si pot avea repercusiuni asupra generatiilor viitoare. O experienta neplacuta nu inseamna ca se va repeta, o decizie neinformata sau neasumata nu inseamna ca nu trebuie sa mai actionezi sau sa ai incredere de teama pierderii sau a deziluzionarii.

In concluzie, copiii absorb ceea ce li se transmite: verbal, nonverbal, paraverbal.

Cand este momentul sa le facem educatie financiara copiilor?

Educatie financiara copiilor le putem face din momentul in care au contact cu banii, cand vor lucruri. Acest moment il consider unul propice. Pot afla cum se castiga banii, cum pot fi ei gestionati, care este scopul lor

Ce atuuri au copiii care au o baza financiara?

 Asemenea unei case pe care o construim, incepem cu fundatia. Daca nu avem o fundatie solida, intreaga constructie pica. Daca nu exista niste principii financiare sanatose, precum: economisirea, tot ceea ce punem ca si caramizi poate sa cada, conferindu-i constructiei un caracter subred. Atunci cand vine o calamitate, fiind caramizile corect punse, una langa cealalta, fara intreruperi, constructia va sta in fata vicisitudinilor naturii, in schimb, daca constructia este realizata repede, fara fundatie, fara grija atunci orice poate aparea ca pericol, va darama intreaga constructie. Spre exemplu, masina pe care un tanar si-o cumpara, casa in care sta, vacantele, toate acestea pot fi pe credit, pot fi cumparate prin imprumut. Daca ceva apare in viata si dezechilibreaza constructia financiara, o ataca, aceasta poate cadea, iar adultul isi poate pierde toti banii. In spatele banilor, de obicei, este multa munca; munca depusa pentru acei bani imprumutati (ei fiind mai multi de restituit decat ceea ce s-a imprumutat prin ceea ce se numeste: dobanda), timp, emotii negative, stres, nesiguranta. Existand baza financiara: principii solide din perspectiva educatiei financiare, valori, concepte precum economisirea, investirea banilor, situatiile neprevazute ce pot aparea, precum probleme de sanatate, de pierdere a locului de munca, a venitului si solutiile aferente acestora, pentru a nu se afecta constructia, aici, viata financiara a viitorului adult, acesta isi va ”construi” o viata financiara lipsita de griji sau de probleme.

Care sunt notiunile pe care le vor dobandi copiii care citesc sau carora li se va citi cartea “Maruntila si Bancnotila” ?

Cartea: ”Maruntila si Bancnotila” aduce, in viata financiara a copiilor, principii, valori, concepte financiare. Copiii vor afla prin intermediul povestii modul in care se pot castiga banii, muncile depuse pentru bani, valoarea banilor, decizii financiare ce se pot lua si consecintele lor, concepte precum: economisirea, investitia si altele. Va las sa le descoperiti singuri.

Vreau sa specific si sa atrag atentia unui anumit aspect vizand cartile de educatie financiara pentru copii. Am vazut ca pot exista carti promovate sau considerate carti de educatie financiara, insa se face educatie matematica, de fapt, nicidecum educatie financiara.  ”Un ban plus un ban, dau doi bani”. Acest aspect nu este educatie financiara, ci matematica pura. Daca ai 5 lei si iti imprumuti mama cu 2 lei, tot matematica se numeste, desi apare un termen financiar, si anume: ”imprumut”.  

Ce trebuie sa stie orice copil depre bani?

Ca banii nu cresc in copaci, ca nu apar din zid, ca nu se fac la imprimanta (se pot face, doar ca nu au valoare, respectiv delimitarea dintre fantastic si real).

Orice copil educat financiar este necesar sa cunoasca modul in care se castiga banii, scopul lor, cum functioneaza banii, ce se pot face cu banii.

Cum a fost primita cartea de parinti? Dar de copii?

Cartea a fost primita bine, atat de parinti, cat si de copii. Copiii au fost atrasi de ilustratiile sugestive create de Doriana, prietena mea, care a fost parte la acest proiect drag mie, iar parintii au imbratisat ideea de a fi suport si partas la educatia financiara a copiilor lor.

Cum se face educatie financiara in Romania? Care sunt carentele din acest punct de vedere?

Educatia financiara in Romania incepe a se face, cu greu, lent in institutiile de invatamant din sistemul de stat, cat si din privat, ce-i drept, preponderent in privat, fiind mai usor din perspectiva birocratiei si a deschiderii. In afara sistemului de invatamant exista ateliere, evenimente, sporadice, dar interesante, importante pentru copii si pentru parinti, fiind o sursa de inspiratie, de ajutor in dezvoltarea copiilor, a tinerei generatii. Educatia tinerei generatii, consider ca ar trebui sa ne intreseze pe noi toti, indiferent ca suntem parinti sau nu, pentru ca suntem cetateni ai unui stat, iar generatia viitoare, reprezinta rodul ”muncii”, a interesului manifestat de noi pentru ei si, practic, pentru viitorul nostru, pentru viitorul comunitatii noastre.

Una dintre carente, in ceea ce priveste educatia financiara o consider a fi lipsa unei istorii economice. Scurta perioada economica a tarii nostre isi spune cuvantul in acest domeniu. O alta carenta consider ca o reprezinta superficialitatea cu care este privita sfera financiara. Prea usor se poate considera ca nu este nevoie, pentru ca ”stim”.

Cat de educati sunt romanii (adulti) din acest punct de vedere?

Aici nu vreau sa ma pronunt eu. Las loc unui clasament care spune, mai bine decat o mie de cuvinte, ca: ”suntem pe locul 123 din 143 de tari” in ceea ce priveste educatia financiara. Lipsa educatiei financiare isi spune cuvantul si se identifica la tot pasul. Este necesar sa vedem alte statistici care arata numarul de tineri creditati pentru 30 de ani, procentul de afaceri care dau faliment in primii 2 ani de la infiintare. Mai vedem lipsa educatiei financiare si in statistica demografica si in ceea ce vizeaza nivelul pensiiilor si al calitatii vietii romanilor.

Ce au de invatat adultii care citesc “Maruntila si Bancnotila”?

Buna intrebare! Nu mi-au comunicat aceste aspecte. Dar pot da eu cateva idei pentru parinti, cu privire la ce ar trebui sa fie receptivi pentru aceasta lectura, si anume la: deciziile financiare si la consecintele pe care le au acestea in evolutia financiara a celor doi protagonisti ai povestii: ”Maruntila si Bancnotila”. Consecintele deciziilor financiare se extind pe o perioada lunga de timp, iar lectura ofera aceasta perspectiva la care parintii pot lua aminte pentru ei in ceea ce vizeaza deciziile lor financiare; lectura oferind aspectele reale ale deciiilor, fiind inspirata din viata reala; forma ludica fiind doar pentru a ii atrage pe copii.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele